زوميت فناوري
|
تحليل بنيادي يا فاندامنتال (Fundamental Analysis يا بهاختصار FA) به بررسي دقيق و موبهموي اطلاعات موجود در خصوص يك دارايي مالي گفته ميشود. از جمله مواردي كه در تحليل فاندامنتال ارزهاي ديجيتال حائز اهميت هستند ميتوان به برنامههاي يك پروژه، تعداد افرادي كه از آن استفاده ميكنند، حاميان و تيم پشتيباني پروژه اشاره كرد. هدف نهايي شما از تحليل فاندامنتال اين است كه متوجه شويد آيا دارايي موردنظر بيش از حد ارزشگذاري شده است و يا ارزش آن بيش از قيمت فعلي است. پس از آن، ميتوانيد نتيجهاي را كه به دست آوردهايد در معاملات خود به كار بگيريد. معامله داراييهاي پرنوساني همچون ارزهاي ديجيتال به مهارت خاصي نيازمند است. انتخاب يك استراتژي، درك دنياي وسيع معاملات و تسلط بر تحليل بازار مهارتهايي هستند كه تنها با صرف زمان و كسب تجربه لازم به دست ميآيند. در بازارهاي مالي، تحليل تكنيكال و تحليل فاندامنتال دو نوع اصلي از تحليل هستند. وقتي با آموزش تحليل فاندامنتال ارز ديجيتال سروكار داريم، چشممان تنها به قيمت و تاريخچه قيمت روي نمودار است و بهدنبال الگوهايي هستيم كه ممكن است در آينده دوباره تكرار شوند. در اين نوع تحليل، برخي تخصصها را ميتوان از بازارهاي مالي سنتي وام گرفت. بهعنوان مثال، بسياري از معاملهگران ارزهاي ديجيتال از همان انديكاتورهاي تكنيكالي استفاده ميكنند كه در بازار معاملات فاركس، سهام و كالاها ديده ميشوند. از جمله اين انديكاتورها ميتوان به شاخص قدرت نسبي (RSI)، مكدي (MACD) و باندهاي بولينگر (Bollinger Bands) اشاره كرد. اين انديكاتورها ابزارهايي هستند كه رفتار بازار را صرفنظر از دارايي موردمعامله پيشبيني ميكنند. از همين رو، ابزارهاي تحليل تكنيكال در فضاي معاملات ارزهاي ديجيتال نيز بسيار محبوب هستند. اما در خصوص تحليل فاندامنتال، قضيه تا حدي متفاوت است. اگرچه تحليل فاندامنتال ارزهاي ديجيتال نيز رويكردي مشابه بازارهاي مالي سنتي را دنبال ميكند، اما تفاوت عمده آن با تحليل تكنيكال اين است كه معيار آزمايششده مشخصي براي ارزيابي بنيادين داراييهاي ديجيتال در دسترس نيست. بنابراين براي بهكارگيري صحيح تحليل فاندامنتال در دنياي ارزهاي ديجيتال، ابتدا بايد بدانيم كه ارزش اين داراييها از كجا نشأت ميگيرد و در حقيقت چه چيزهايي باعث ميشوند سرمايهگذاران پول خود را وارد يك ارز ديجيتال كنند كه به افزايش قيمت آن منجر شود. تعريف تحليل فاندامنتال تا همين جا كافي است و از اينجا به بعد وارد بحث عملي و چگونگي انجام اين تحليل ميشويم. اگر ميخواهيد از نظر تئوري بيشتر درباره اين نوع تحليل بخوانيد ميتوانيد به مقاله «تحليل فاندامنتال چيست؟» مراجعه كنيد. در اين مطلب، با پرسوجو از تحليلگران ارشد فاندامنتال و همچنين با كمك مقالهاي كه در بايننس آكادمي منتشر شده است، نگاهي به برخي معيارهاي حائز اهميت در تحليل فاندامنتال ارزهاي ديجيتال خواهيم داشت. معيارهاي مهم براي تحليل فاندامنتال در اين حوزه را ميتوان به سه گروه اصلي «معيارهاي پروژه»، «معيارهاي بازار» و «معيارهاي درونزنجيرهاي» تقسيم كرد. در ادامه هريك از اين معيارها و آنچه را كه مورد ارزيابي قرار ميدهند، بررسي خواهيم كرد و همچنين روش ايجاد انديكاتور شخصي خودتان را آموزش خواهيم داد.
مشكل تحليل بنيادي ارزهاي ديجيتال
مشكل اساسي بهكارگيري تحليل فاندامنتال در دنياي ارزهاي ديجيتال اين است كه براي اين ارزها نميتوان رويكردي مشابه با كسبوكارهاي سنتي اتخاذ كرد. برخلاف تصور همگان، گزينههاي غيرمتمركزتر همچون بيت كوين، به بازار كالاها نزديكتر هستند. با اين حال، ابزارهاي تحليل فاندامنتال شناختهشده در مورد ارزهاي متمركزتر (همچون ارزهاي ديجيتالي كه سازمانها عرضه ميكنند) نيز حرف چنداني براي گفتن ندارند. بنابراين، براي استفاده بهينه از تحليل فاندامنتال در فضاي ارزهاي ديجيتال بايد با دقت زيادي عمل كرد و اين مسئله را از جوانب مختلف مورد بررسي قرار داد. اولين گام در اين فرايند، تعيين معيارهاي قدرتمند است. منظور از قدرتمندبودن اين است كه معيار موردنظر را نتوان بهسادگي دستكاري كرد و يا تغيير داد. بهعنوان مثال، تعداد دنبالكنندگان توييتر يا كاربران تلگرام/رديت يك شركت يا پروژه را نميتوان معيار مناسبي براي سنجش ارزش آن در نظر گرفت؛ چراكه ايجاد حسابهاي جعلي يا خريد فعاليت كاربري در شبكههاي اجتماعي كار دشواري نيست.
همچنين فراموش نكنيد كه هيچ معيار واحدي وجود ندارد كه بتواند تصوير كاملي از ارز ديجيتال مورد ارزيابي ما ارائه دهد. ما ميتوانيم به تعداد آدرسهاي فعال روي بلاك چين توجه كنيم و شاهد افزايش شديد آنها باشيم؛ اما اين مسئله بهخوديخود نميتواند نمايي كامل از بلاك چين موردنظر را به ما ارائه كند. بهعنوان مثال ممكن است افزايش تعداد آدرسها به علت وجود سرمايهگذار يا تريدري باشد كه با ايجاد آدرسهاي جديد، دارايي مورد بررسي را در بين حسابهاي مختلف خود جابهجا ميكند. همانطور كه در قسمتهاي قبل گفتيم، معيارهاي تحليل فاندامنتال صحيح در فضاي ارزهاي ديجيتال را ميتوان به سه دسته معيارهاي پروژه، معيارهاي بازار و معيارهاي درونزنجيرهاي تقسيم كرد. در اين قسمت از اين مقاله، هريك از اين سه دستهبندي را بهصورت جداگانه بررسي خواهيم كرد. قصد نداريم فهرستي بيش از حد طولاني و خستهكننده را ارائه كنيم، اما اطلاعات آن بهقدري هست كه بتواند نقشه راهي درست از تحليل فاندامنتال ارائه دهد. بيشتر بخوانيد:آموزش پرايس اكشن اولين گام تحليل فاندامنتال: پروژه را زير و رو كنيدمعيارهاي پروژه در تحليل فاندامنتال در قالب رويكردي كيفي عمل ميكنند. اين معيارها عواملي مانند عملكرد تيم (اگر تيمي وجود داشته باشد)، اخبار و رويدادها، وايت پيپر (مقاله معرفي) و نقشه راه آينده را در نظر ميگيرند. وايت پيپراكيداً توصيه ميشود كه پيش از سرمايهگذاري در هر پروژهاي، وايت پيپر آن را مطالعه كنيد. وايت پيپر سندي (معمولاً يك فايل PDF) است كه نمايي كلي از پروژه ارز ديجيتال موردنظر را به ما نشان ميدهد. يك وايت پيپر خوب بايد اهداف شبكه را تعريف كند و در حالت ايدهآل، تصويري از موارد زير را به ما ارائه دهد:
كسب اين اطلاعات و مقايسه آنها با مباحثي كه حول پروژه موردنظر شكل گرفته است، ميتواند بسيار مؤثر باشد. بهعنوان مثال، ميتوانيد بررسي كنيد كه افراد صاحبنظر در جامعه ارزهاي ديجيتال در مورد اين پروژه چه ميگويند؟ آيا انتقادي مطرح و يا هشداري داده شده است؟ آيا اهداف آن واقعبينانه به نظر ميرسند؟ مثلاً اگر در يك وايت پيپر، از صفتهاي «بزرگترين»، «مهمترين»، «قدرتمندترين» زياد استفاده شده بود، قيمت توكن پروژه پيشبيني شده بود و وعدههايي عجيب و دور از ذهن مثل «ريشهكن كردن فقر» يا «ثروتمندكردن هر كس كه عضو ميشود» ارائه شده بود، قيد سرمايهگذاري در آن پروژه را بزنيد. فراموش نكنيد طبق مثلي قديمي، هيچ بقالي نميگويد ماست من ترش است. بنابراين در تمام وايت پيپرها تنها به نقاط قوت پروژه اشاره ميشود. سعي كنيد در وايت پيپر بيشتر بهدنبال گافها و موارد غيرمنطقي باشيد و به هيچ عنوان فقط به وايت پيپر اتكا نكنيد.
تيماگر تيم خاصي پشت شبكه اين ارز ديجيتال كار ميكند، سوابق اعضاي آن ميتواند نشان دهد كه آيا اين تيم مهارت لازم و كافي براي بهثمررساندن پروژه را دارد يا خير. آيا اعضاي تيم پيش از اين در صنعت ارزهاي ديجيتال سرمايهگذاري موفقي انجام دادهاند؟ آيا تخصص آنها براي رسيدن به اهداف پيشبينيشده كافي است؟ آيا پيش از اين نقشي در پروژههاي مشكوك يا كلاهبرداريها داشتهاند؟ سايت رسمي هر پروژه بهترين منبع براي بررسي تيم پروژه است. همچنين مشاهده پروفايلهاي تيم، مشاوران و حاميان يك پروژه در سايت لينكدين بهشدت حائز اهميت است.
انجمن توسعهدهندگان به چه شكل اداره ميشود؟ اگر اين پروژه گيت هاب (GitHub) عمومي دارد و متنباز است، ميتوانيد بررسي كنيد كه چه تعداد مشاركتكننده وجود دارد و ميزان فعاليت آنها چگونه است. پروژهاي كه كد آن بهطور مستمر و مداوم در حال توسعه است، بسيار جذابتر از پروژهاي است كه آخرين بهروزرساني كد آن به دو سال پيش باز ميگردد. رقبابهطور كلي ارزهاي ديجيتال در حوزههاي مختلفي فعاليت ميكنند و هر كدام تمركزشان روي برخي كاربردهاي خاص است. مثلاً اتريوم بيشتر در طبقهبندي «ميزبانان قرارداد هوشمند» جاي ميگيرد، پس براي شناخت رقباي اتريوم فقط كافي است ببينيد چه ارزهاي ديگري در طبقهبندي ميزبانان قرارداد هوشمند قرار دارند. از كجا طبقهبنديها را چك كنيد؟ وبسايتها و اپليكيشنهاي زيادي براي اين كار وجود دارد. دو مورد از مهمترينشان:
گفتن اين نكته خالي از لطف نيست كه ارزهاي ديجيتال در دو وبسايت بالا ممكن است در چند دسته قرار بگيرند. با شناخت بهتر ارز ديجيتال موردنظر خودتان بهتر ميتوانيد دسته اصلي آن را مشخص كنيد. بهعنوان مثال، چين لينك در دسته قراردادهاي هوشمند هم قرار ميگيرد، اما دسته اصلي آن اوراكلها (Oracles) است. براي دو يا سه رقيب اصلي هم مشابه با پروژه ابتدايي معيارها را بررسي كنيد تا مطمئن شويد پروژهاي كه براي سرمايهگذاري انتخاب ميكنيد، ضعيفتر از رقيبش نباشد، اگر چنين باشد، منطق ميگويد روي رقيب سرمايهگذاري كنيد.
امتیاز:
بازدید: 0
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |